ترب  بعنوان آنتی بیوتیک

با طعم تند و اثر گذاری سالم

ترب نه تنها خوش مزه است، بلکه بسیار سالم است. روغن های موجود در آن اثر مثبت بر کبد و هضم غذا داشته و به درمان برخی بیماریها کمک میکند. ترب در رنگها و فرمهای مختلف وجود دارد که از جمله می توان به تربچه قرمز، ترب سیاه و ترب سفید اشاره کرد. اگر چه ترب به رنگهای مختلف یافت می شود ، ولیکن گوشت آن همواره سفید است.

چه موادی در ترب یافت می شود؟

ترب تقریبا بدون کالری است، زیرا 94 در صد از آنرا آب تشکیل می دهد.

درصد گرم ترب مواد زیر موجود است:

• 14 کیلو کالری

• یک گرم مواد پروتئینی

• 2/0 گرم چربی

• 9/1 گرم کربوهیدرات

• 2/1 گرم فیبر غذایی

مواد دیگر:

200 گرم ترب بیش از نیمی از ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین میکند . بعلاوه این گیاه حاوی برخی از ویتامین ها ی B و آنزیمهای متعدد و املاح زیر می باشد:

• پتاسیم

• سدیم

• منیزیم

• کلسیم

• فسفر

• آهن

ترب علاوه بر مواد فوق حامل روغن خردل، روغنهای گوگرد دار، اسید دارچین، مواد تلخ و فلاونوئیدهای[1] متعدد است.

ترب تا چه اندازه سالم است؟

ترب با توجه به کالری اندک و تقریبا نداشتن چربی، بعنوان میان وعده و یا اضافه کردن به سفره غذا بسیار مناسب است. بعلاوه روغن خردل اثر قابل توجهی بر کبد، صفرا و هضم غذا دارد.

ترب چه اثری بر بدن دارد؟

ترب فقط اثر داخلی دارد. از چند سال پیش از ترب بعنوان داروی ضد نقرس، ضد روماتیسم و ضد سرفه استفاده شده است. روغن های خردل بخصوص رافانول (Raphanol) و مواد تلخ موجود در ترب، دارای اثر آنتی باکتری می باشند، تولید صفرا در کبد را تحریک و بدین ترتیب به هضم چربی کمک می کنند. بعلاوه این گیاه در رفع نفخ، سوء هاضمه ویبوست کمک می کند . قابل توجه است که روغن های خردل و مواد تلخ ترب بخصوص در ریه ها و مثانه تغلیظ می شوند، بطوریکه دفع آب از بافت مخاطی تحریک شده و لذا خلط از بافت مخاطی راههای تنفسی آزاد و از طریق سرفع دفع می شود.

تربچه نه تنها دارای اثر اسپاسمولیتیک و دفع خلط است، بلکه روغن های خردل با باکتری ها و قارچ ها ی معده مبارزه می کنند. به همین دلیل ترب، بخصوص در عفونت های باکتریایی تنفسی و ادراری ، یک جایگزین مؤثر و قابل تحمل برای آنتی بیوتیکهای شیمیایی محسوب می شود،

ترب سیاه ضد سرفه

از ترب سیاه می توان بعنوان داروی ضد سرفه استفاده کرد. طرز تولید آن بقرار زیر است:

1-با چاقو سر ترب سیاه را بریده و کنار بگذارید. با یک قاشق حدود یک سوم از گوشت ترب را خارج کنید.

2-اکنون آنزیمهای موجود در ترب در اثر برش، روغنهای خردل را آزاد می کنند.

3-ترب را بر روی یک لیوان قرار دهید و بکمک یک سوزن  چندین بار کف داخلی ترب را سوراخ کنید.

4-فضای ایجاد شده داخل ترب را بطور کامل با تکه های کوچک نبات پر کنید. . سر ترب را در جای قبلی آن قرار دهید.

5-حدود حداقل 6 ساعت صبر کنید (مثلا شب تا صبح). در طی این زمان شربت ضد سرفه به داخل لیوان می چکد و آماده استفاده خواهد بود. روزی سه تا پنج قاشق چایخوری از آن بنوشید. در صورت نیاز می توانید  از عسل جهت شیرین کردن بیشتر استفاده کنید. این کار تا حل شدن کامل گوشت ترب ادامه دهید.

در چه مواردی نباید از ترب استفاده کرد؟

در صورت داشتن معده حساس بهتر است که از مصرف ترب اجتناب شود، زیرا این گیاه سبب تحریک اضافی معده می گردد. در موارد قولنج و یا التهاب مجاری صفرا نیز باید از مصرف ترب پرهیز کرد.

چرا ترب دارای مزه تند است؟

تند بودن ترب از روغنهای خردل سرچشمه می گیرد. زدن نمک سبب جذب بخشی از این روغن می شود. پس از زدن نمک بر روی لایه های ترب چند دقیقه صبر کنید و سپس با یک دستمال کاغذی سطح آنرا اندکی خشک کنید.

[1] ترکیبات رنگین و معطری هستند که اثر مثبت بر سیستم دفاعی بدن دارند.