خواص و مضرات قهوه

هر فنجان قهوه حاوی 100 میلی گرم کافئین است . در صورتیکه از این نوشیدنی گرم بطور متعادل استفاده شود، می توان از خواص مثبت آن استفاده کرد. محبوبیت قهوه در رابطه با اثر تحریک کنندگی آن قرار دارد که از کافئین و اسیدهای کلروژنیک موجود در قهوه سرچشمه می گیرد.

میزان کافئین در قهوه

یک دانه قهوه حاوی 8/0 در صد تا 5/2 در صد کافئین است . البته میزان کافئین در قهوه وابسته به طول زمان تماس آب با پودر قهوه نیز قرار دارد. مصرف قهوه به میزان چهار فنجان در روز معمولا بدون ضرر تلقی می شود. با وجود تحقیقات مفصل و بعلت پیچیدگی ترکیبات، تا کنون بیلان عموم مواد موجود در قهوه مشخص نشده است. آنچه که مورد تایید قرار گرفته است اثر تحریک کنندگی آن بر روی دستگاه گردش خون است. از جمله می توان به گشاد شدن رگهای خونی، افزایش ضربان قلب و  بهبودی گردش خون در عموم اعضای بدن اشاره کرد. بعلاوه کافئین مرکز تنفس را نیز تحت تاثیر قرار می دهد ، بطوریکه عروق برونشها گشاد شده و تنفس تسریع می شود. از طرف دیگر کافئین ادرار آور نیز هست. بطور کلی می توان گفت که قهوه کل سیستم متابولیکی بدن را فعال میکند. آنچه که قابل توجه است، ضمن اینکه قهوه خود فاقد کالری است، ولیکن میزان مصرف کالری را افزایش می دهد.

مصرف قهوه سبب ایجاد فرح می شود

قهوه اثر فوق العاده ای بر روی سلولهای مغز دارد : افزایش گردش خون در مغز  سبب ایجاد تمرکز بیشتر  می شود. بعلاوه  سرعت واکنش و توان پذیرش مغز نیز بالا می رود. فهوه  یک “ بیدار کننده” است . پس از  نوشیدت یک فنجان قهوه انسان با توجه تر و متمرکز تر از قبل می شود. بطور کلی می توان گفت که قهوه انسان را خلاق تر، هوشمند تر و پایدار تر می کند، ولیکن این لزوما به معنای آن نیست که از خواب جلوگیری می کند. بعوان مثال ممکن است که فردی با نوشیدن دو فنجان قهوه در ساعات بعد از ظهر احساس فرح داشته باشد، در حالیکه فردی دیگر با مصرف یک فنجان قهوه و در همان ساعات احساس خواب آلودگی نماید.

مزیت بزرگ : وابستگی به کافئین  به معنی اعتیاد وجود ندارد. اثر تحریک کنندگی تقریبا پس از 30 تا 45 دقیقه ظاهر می شود طبق تحقیقات جدید بهترین اثر قهوه زمانی بدست می آید که بجای صرف کافئین از طریق یک لیوان بزرگ قهوه در هنگام صبحانه، فهوه بمقدار کم کم و در و طی روز  نوشیده شود.

چه کسی از لذت نوشیدن قهوه سود می برد.

  • افراد سالخورده با توجه به بهتر شدن گردش خون در مغز ، می توانند با نوشیدن یک فنجان قهوه در هنگام غروب بهتر بخوابند.
  • کافئین سبب گشاد شدن عروق می شود، لذا  بعنوان دارو و از جمله در موارد سردرد، آسم، نارسائی قلب و مسمومیت ناشی از مورفین مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در مورد اثر قهوه بر سطح کلسترول خون باید توجه داشت که طرز تهیه قهوه اهمیت دارد. در این رابطه قهوه فیلتر شده هیچ گونه اثر سوئی ندارد، حال آنکه قهوه فیلتر نشده (مثلا اسپرسو) حامل موادی است که پس از ورود به خون سبب افزایش سطح کلسترول می گردد.
  • تحقیقات جدید نشان می دهند که نوشیدن مرتب قهوه در حد اعتدال، ریسک ابتلاء به  سنگ صفرا را تا 25 در صد کاهش میدهد. قهوه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان است . احتمال داده می شود که اسید های کلروژنیک قهوه از سرطان روده بزرگ و کبد جلوگیری می کنند.
  • قهوه در هضم غذا تاثیر گذار است. یک فنجان قهوه پس از غذا ، تولید اسید معده و ترشح اسیدهای صفرا را تحریک می کند.

مضرات قهوه:

کافئین در غلظت های زیاد دارای اثرات منفی و مضر نیز می باشد. در این گونه موارد کافئین سبب لرزش، طپش قلب، بالا رفتن فشار خون و بعضا حمله پانیک یا حمله هراس می گردد. افراد حساس به اثر کافئین ، دوچار  اختلال در خواب، ناراحتی معده و اختلالات آورده شده در فوق می شوند.

  • قهوه تولید اسید معده را تحریک می کند. بنابراین افراد دارای معده حساس و یا مبتلا به بیماری معده باید مصرف قهوه را به 2 فنجان در روز محدود کنند.
  • در طی زمان سلولهای مغز به وجود کافئین عادت می کنند. در صورتیکه مصرف قهوه به یکباره قطع شود، ممکن است که سر درد عارض گردد.. ولیکن این وضعیت پس از چند روز  فروکش میکند.
  • خانم های باردار و یا شیرده به میزان کم از قهوه استفاده کنند.نوشیدن یک فنجان قهوه در روز اثر سوئی بر جنین ندارد.
  • افرادمبتلا به پوکی استخوان قهوه را فقط با شیر بنوشند.
  • افراد مبتلا به بیماری های قلبی لازم است که با پزشک خود راجع به نوشیدن قهوه صحبت کنند.